Čtyři cviky, které vám pomohou zvládnout artrózu kolen

Artróza v kloubech trápí stále větší množství lidí a pryč jsou ty doby, kdy se o ní hovořilo jako o stařecké nemoci. V současné době tato autoimunitní choroba, kdy tělo napadá chrupavčité kloubní výstelky, trápí čím dál mladší osoby a výjimkou nejsou ani mladí lidé kolem dvaceti let, kteří s artritickými potížemi bojují. Pokud jste jedním z nich, možná vám přijdou vhod některé cviky, které posílí kloubní svalstvo kolem kolenou a uleví tak od bolestí, které tyto potíže provázejí.

Posílené svaly slouží jako tlumiče nárazů a poskytují dostatečnou oporu při každodenních činnostech i při zvýšené zátěži. Studie publikovaná v časopise Pain Research and Management v roce 2015 uvádí, že lidé, kteří trénovali svalstvo aspoň 150 minut týdně, vykazovali menší bolestivost, než ti, kteří necvičili. A to už stojí za trochu té námahy při cvičení, což?

Cvik 1:

V sedě na židli uchopte mezi kotníky knížku nebo jiný předmět sloužící jako zátěž a střídavě nohy zvedejte do vzduchu a spouštějte zpátky. To posiluje čtyřhlavý stehenní sval.

Cvik 2:

Opět seďte s rovnými zády na židli. Jednu nohu natáhněte před sebe, druhou nechte na zemi. Vydržte takto 10 sekund a pomalým pohybem vraťte nohu na podlahu a nohy vystřídejte. Opakujte deset až dvacetkrát s každou nohou.

Cvik 3:

Lehněte si na zem a ohněte levou nohu v koleni a chodidlo držte na podlaze tak, abyste zvládli zvednout pravou nohu a držet ji rovnoběžně s podlahou. Počítejte do pěti, spusťte ji zpátky a nohy vyměňte. Opakujte 5 až 20krát s každou nohou.

Cvik 4:

Postavte se ke stěně a opřete se o ni zády a hýžděmi. Nohy držte na šířku ramen a předsuňte je asi 20 cm před sebe. Pomalu klouzejte zády po zdi dolů do dřepu, dokud nohy nevytvoří úhel asi 45 stupňů. Pokud máte bolesti, ohněte je méně. Proveďte třikrát po 10 až 15 opakování. Cvičení neprovádějte, pokud máte bolesti nebo slyšíte praskání v kolenou.

Obrázky: Pixabay