Jednoduchá domácí cvičení pro snížení stresu a úzkosti

Když jsme ve stresu, trápí nás úzkost, smutek či zlost, rádi bychom se těchto pocitů co nejrychleji zbavili. Vypořádat se s těmito silnými emocemi často bývá velmi obtížné a ve skutečnosti to zvládá jen velmi málo lidí. Často nás totiž navíc svazuje i pocit, že z naší situace prostě neexistuje východisko. Můžeme se pokusit zbavit se negativních pocitů hromadou čokolády, sledováním seriálu nebo vypitím láhve vína. Upřímně, nic z toho ve skutečnosti žádný efekt nemá. Jen nám maximálně trochu odvede pozornost jinam, ale úleva se nedostavuje. Naštěstí existují účinné způsoby, jak se úzkosti a stresu zbavit, a to takovým způsobem, který se negativně nepodepíše na stavu našeho fyzického zdraví.

Cvičení všímavosti

Všímavost není jen schopnost najít klíče nebo mobil, který jsme ve spěchu položili na neznámé místo. Pokud mluvíme o všímavosti z hlediska meditace, máme na mysli schopnost zdravě rozlišovat mezi svými každodenními zkušenostmi a identifikovat prvky svého myšlení, řeči a chování, které nás nevědomky udržují ve stresu, případně ho přímo vyvolávají.

Všímavost je něco, čeho jsme přirozeně schopni, nicméně přesto to vyžaduje trochu snahy a tréninku, neboť na tento typ myšlení zkrátka v naší moderní společnosti nejsme zvyklí. Většinou se naopak snažíme hledat problémy a stresory ve svém vnějším okolí a v ostatních lidech, což, jak jsme si už možná mohli všimnout, příliš nepomáhá. Cvičení všímavosti je přitom tak snadné, že jej mohou praktikovat úplně všichni, a to dokonce i malé děti. Kdykoliv a kdekoliv. Odborníci v oblasti psychologie vyvinuli několik snadných cvičení či her, které nám v nácviku všímavosti mohou pomoci.

Vidím, co nevidím

Je to vlastně taková hra a zároveň i mocný nástroj, který může člověka dostat ven ze spirály negativních emocí, které vás stahují ke dnu. Stačí se kolem sebe rozhlédnout, nadechnout se a pak pojmenovat tři věci, které slyšíme, pak dvě věci, které vidíme a nakonec jednu emoci, kterou v tu chvíli cítíme. Tímto způsobem je možné zvýšit povědomí o svém vlastním těle, prostředí a o tom, co prožíváme.

Hluboké dechové cvičení

Způsob, jakým dýcháme, říká spoustu věcí o stavu naší mysli. Pokud se cítíte úzkostně, dýchání je krátké a mělké. Ve chvílích klidu je dech naopak uvolněný a hluboký. Proto pokud zjistíte, že jste ve stresu, stačí chvíli upřít pozornost na svůj dech a vědomě se zhluboka nadechnout do bránice. Zatímco se nadechujete, počítejte do čtyř. Vydechujte také na čtyři doby. Pětkrát opakujte a zjistíte, že se cítíte klidnější a uvolněnější. Počet sekund při nádechu a výdechu můžete zvyšovat a tím více se prohloubí vaše relaxace.

Obrázky: Pexels