Jednoduché tipy, jak si uchovat bystrou mysl o něco déle

Všichni jsme tak trochu zapomnětliví nehledě na to, jaký máme věk. Máme tendenci zapomínat klíčky od auta, dokumenty nebo si jména. Ale děláme to záměrně? Rozhodně ne. Stárnutím ztrácíme kousek po kousku „šedou kůru mozkovou“. Máte zájem si ji uchovat o něco déle? Následujte těchto 10 rad, jak si udržet jasnou a bystrou mysl.

Používejte ruku, která není dominantní

Pokud jste pravák, zkuste čas od času používat i svou levou ruku. Například při jídle, psaní, uchopení věcí a tak podobně. Ze začátku se to bude zdát obtížné, ale s postupem času a s praxí budete moci vykonávat každodenní lehké úkoly oběma rukama. Účelem je používat také vaši neaktivní stranu mozku. Pomáhá k upevnění té části kůry mozkové, která je zodpovědná za zpracování dotykových informací rukou.

Dělejte některé z každodenních úkolů se zavřenýma očima

Jaké automatické věci děláte každý den, aniž byste nad nimi přemýšleli? Kolik kroků uděláte, když scházíte schody? Kolik je talířů ve vaší kredenci? Existuje důvod, proč neznáme odpovědi na tyto otázky. Je tomu tak, že často provádíme naše pravidelné každodenní úkoly bezmyšlenkovitě. Proto doporučujeme, abyste při nich občas zavřeli oči. Například během sprchování, chození z místnosti do místnosti a další. Jakmile se něčeho dotknete, automaticky je vyslán signál do vašeho mozku.

Proházejte si ranní rutinu

Všichni máme svou denní rutinu, kterou začínáme každý nový den. Nicméně změna plánu je cesta k bystřejší mysli. Je důležité, abyste dali mozku podnět k nové aktivitě, aby byl stále ostražitý. Nemusí se ani jednat o komplikované věci, jednoduše přeházejte své ranní zvyky. Například se oblékněte až po snídani, vytvořte si novou trasu pro běhání nebo se namísto ranních zpráv podívejte na pohádku.

Dívejte se na různé předměty vzhůru nohama nebo opačně

Vždy se díváme na věci tak, jak jsou k tomu určeny, ale přemýšleli jste někdy, proč dítě může držet dálkové ovládání vzhůru nohama nebo na něm začít ukazovat tvary a barvy? Co když jsme také dělali to samé? Nejen, že si můžete vzít za pomůcku právě zmíněný ovladač, ale také můžete otočit vaši rodinnou fotografii na stole opačně, nebo hodiny na stěně, nebo dokonce vaše hodinky nosit vzhůru nohama. Takto, kdykoli se na přeházené věci podíváte, váš mozek začne pracovat, aby je rozpoznal správně. Zvyšujete tak jeho bdělost.

Hrajte si s mincemi

Znáte Braillovo písmo? Jedná se o písmo pro slepé a je velice obtížné jej přečíst pro ty, kteří mají zrak v pořádku. Ovšem tím, že se ho dotknete, poznáte, jak jej slepí lidé mohou číst. Cítí vytištěná písmena a tím namísto zraku používají svůj další smysl, a sice hmat. Požádají tak svůj mozek, aby místo zrakem četl hmatem. Myšlenkou tedy je následovat stejnou metodu k aktivaci mozkových buněk. Dejte si do auta sklenici s drobnými a při každé červené nahmatejte mince. Každý den zkuste poznat, jaká mince je jaká pomocí prstů.

Experiment s odlišnými pokrmy

Pokud patříte mezi ty, kteří si v restauracích objednávají stále stejné jídlo a vyhledávají neustále stejnou kuchyni, je čas na změnu. Skrývá se za tím totiž to, že nové jídlo přiměje mozek cítit nové vůně. Mozek pošle signály do nosu a ten aktivuje nové receptory. Tato změna dá také vašemu mozku nové smysly a pocity. Můžete si tak spojovat různé pachy s určitými věcmi. Nemusí se to týkat pouze restaurací, můžete experimentovat i u vás doma. Použijte jiné koření nebo novou ingredienci.

Čtěte si nahlas

Čtení nahlas sice není vždy možné, ale máte-li tu příležitost, využijte ji. Zřejmě budete číst o trochu pomaleji, než jste zvyklí, ale rozhodně to stojí za to. V jedné ukázce představivosti mozku, se rozsvítily tři oblasti, jakmile člověk začal číst nahlas. Podobně je tomu tak při poslouchání audio knih. Pomocí čtení nahlas používáme různé okruhy našeho mozku současně.

Používejte mnemotechnické pomůcky

Co je mnemotechnická pomůcka? Jedná se o kreativní způsob, jak si něco zapamatovat. Znáte větu pro zapamatování si římských číslic od 50 a výše? „Láďo, co dělá máma?“ Počáteční písmeno každého slova určuje číslice 50, 100, 500 a 1 000. Tato metoda zostřuje klíčové oblasti naší mysli a zlepšuje paměť.

Nakrmte svůj mozek

Myšleno tak, že bychom měli jíst potraviny, které podporují funkci mozku. Je důležité vpravit do těla dostatek vitamínů a tuků, které „živí“ náš mozek. Mezi takové potraviny patří vlašské ořechy, kokosový olej, kurkuma, borůvky, vejce, brokolice a avokádo.

Družte se

Vyrazte ven, mluvte s lidmi, protože kdykoliv se dostanete do kontaktu s okolím, váš mozek čerpá a odesílá informace. Interakce s lidmi, kteří nejsou jako vy, má dokonce ještě větší přínos, protože mozek se připravuje na přijetí nových myšlenek. Při sociální deprivaci jsou pak omezeny kognitivní schopnosti. Prostě a jednoduše se snažte komunikovat s lidmi a vyhýbejte se přístrojům. Zkuste například místo kreditní karty zaplatit hotově na recepci a komunikujte s obsluhou.

Používejte všechny své smysly současně

Snažte se vykonávat činnosti, které vyžadují zapojení všech vašich smyslů najednou. Některé z těchto cvičení zahrnují cestování, zahradničení, psaní poznámek během schůzky, hlídání dětí při vaření a tak podobně. Ideální záležitostí je nakupování potravin, protože zejména při výběru ovoce a zeleniny se potravin dotýkáte, čicháte k němu a občas i ochutnáváte. Ani hraní videoher není tak od věci. Vylepšujete nejen svou pozornost, ale také zvyšujete své schopnosti.

zdroj: brightside.me