Osvědčené metody, jak se bez léků zbavit bolesti sedacího nervu

Ischiatický či sedací nerv je nejdelší a nejsilnější nerv, který se v lidském těle nachází. Vychází ze spodní části páteře a vede až ke špičkám nohou. Degenerativní poruchy tohoto nervu pak vedou kromě akutní a naléhavé bolesti ke slabosti svalů v postižené končetině, mravenčení, necitlivosti a v pokročilé fázi i k pádům a ztrátě hybnosti. Záněty sedacího nervu přitom může často způsobit i nachlazení, případně celkem běžně se vyskytující opotřebení meziobratlových plotének. Bolesti jsou pak velmi nepříjemné a vystřelují až do stehen, lýtek i do chodidel. Poradíme vám několik účinných způsobů, jak se této bolesti zbavit.

Protahování těla

Od bolestí sedacího svalu způsobeného špatnou pozicí meziobratlových plotének vám může pomoci fyzické cvičení, které uvolní tlak páteře na nervy. Účinný je cvik zvaný „kočičí záda“, kdy stojíte na čtyřech a protahujete páteř do velkého oblouku. Pomáhá i opačná flexe, tedy vestoje se zaklonit co nejvíce dokážete.

Pomůže také „otevřít boky“ a protáhnout hruškový sval, který spojuje kyčle s pánví. Pokud je zkrácený, může to dráždit sedací nerv. Posaďte se proto na zem do tureckého sedu a namísto křížení nohy spojte chodidly. Rukama přitlačte kolena k podlaze a držte asi 15 sekund a uvolněte.

Posilování hýždí

Uvolnění dolní části zad a posílení hýžďových svalů rovněž pomáhá pro uvolnění tlaku vyvíjeného na sedací nerv. Zkuste cvičení, kdy v pozici na čtyřech zvedáte křížem levou nohu a pravou nohu a pak vystřídáte strany.

Koupele nohou

Večer před spaním do mísy nasypejte hrnek soli a přidejte půl litru jablečného octa. Doplňte mísu teplou vodou a dobře promíchejte, aby se sůl rozpustila. Do této směsi si namočte nohy a vytrvejte asi 15 minut. Osušte nohy měkkým ručníkem, oblékněte si teplé ponožky a jděte spát. Je důležité udržovat nohy v teple. Nožní lázeň opakujte tři až čtyřikrát týdně.

Hřejivé náplasti a termo gely

Aplikujte tyto hřejivé prostředky na postižené místo jednou až dvakrát denně na 20 minut, náplasti můžete nosit přes noc nebo celý den. Teplo uvolní svalstvo a zmírní tlak na bolestivý nerv.

Reflexní terapie a masáže

Speciálně vyškolení fyzioterapeuti a maséři jsou schopni tlakem na speciální tělesné body uvolnit svalstvo v postižených oblastech a ulehčit tak sedacímu nervu. Jedná se o velmi účinné řešení.

Fyzická aktivita

Dlouhodobé sezení a nehybnost jsou to nejhorší, co své páteři můžete dopřát. Proto se pravidelně hýbejte a cvičte.

Obrázky: Pixabay