Tabata: Čtyřminutové cvičení vám pomůže rozloučit se s tukovými vrstvami

Dnešní uspěchaná doba si žádá efektivitu. A to i v případě fyzického cvičení. Nejlepší účinnost za nejkratší možný čas je to, co musí správná cvičební sada splňovat, aby měla šanci na úspěch. Koneckonců, kdo z nás má během každodenního shonu dostatečnou rezervu na dvouhodinový trénink? Velmi aktivní ve vymýšlení cvičebních sérií s minimální časovou náročností a maximální efektivitou jsou Japonci. Jeden z nich, dr. Izumi Tabata, na základě svého výzkumu vyvinul tréninkový program, který pomůže zhubnout a rozvinout svalovou hmotu v pouhých čtyřech minutách.

Nezáleží, co cvičíme, ale spíš jak cvičíme

Doktor Tabata zjistil, že intenzivní cvičení zvyšuje maximální množství kyslíku, které je tělo schopno absorbovat a to téměř o pětinu. Není přitom důležité, jaké cviky cvičíme, ale spíš v jakých časových intervalech a jak intenzivně.

Vyvinul proto tréninkovou sérii, kde každý cvik provádíme čtyři minuty. Ve skutečnosti to ale budou ty nejdelší čtyři minuty, které jste kdy v životě zažily. Funguje to tak, že tvrdě cvičíte 20 sekund, odpočíváte 10 sekund a osmkrát to opakujete. To je jedna čtyřminutová série. Denně byste měli provést 8 takovýchto sérií po sobě a dosáhnete zpevnění a nárůstu muskulatury, stejně jako opadnutí tukové vrstvy.

Nejefektivnější půlhodina vašeho dne

Cvičení tedy může vypadat následovně: 4 minuty kliky, 4 minuty dřepy, 4 minuty burpy, 4 minuty mountain climbers, 4 minuty výpady, 4 minuty vzpěry, 4 minuty sprint, 4 minuty veslování. Takto procvičíte všechny zásadní skupiny svalů za pouhou půlhodinu, která bude ale velmi efektivní a už za dva týdny tréninku poznáte opravdu viditelné rozdíly.

Pokud chcete z tréninku vytěžit maximum a svému tělu přitom neublížit, nezapomeňte se alespoň 10 minut před cvičení řádně zahřát a protáhnout svaly. Kvůli intenzitě cvičení během něho často dochází k nejrůznějším druhům zranění, které jsou obvykle zaviněné nedostatečnou přípravou a rozehřátím svalů.

Obrázky: Pixabay