Více potu, více spálených kalorií. Ovlivňuje teplé počasí trénink?

Běhat a cvičit v létě může vyžadovat dvojnásobek motivace než obvykle. V horkém počasí spíš myslíme na odpočinek ve stínu s kyblíkem zmrzliny, než na usilovný trénink v posilovně. Někteří lidé jsou ale přesvědčeni, že se zvýšeným pocením se zvyšuje i množství spálených kalorií. Opravdu ale letní počasí ovlivňuje výsledek cvičení tímto způsobem? Odpověď je ano i ne. Pojďte se podívat, jak to ve skutečnosti je.

Tělo se snaží ochladit, a tak spaluje více

Kolik kalorií při fyzické aktivitě spálíte, záleží do velké míry na tom, jaké je základní nastavení vašeho metabolismu. To je množství energie, které potřebuje vaše tělo ke svému fungování, když je v klidu při běžné každodenní činnosti. Tato základní hodnota se liší z osoby na osobu a závisí na výšce, váze i na fyzické náročnosti zaměstnání. Počasí a teplota se na efektivitě metabolismu sice podílí, ale jen v závislosti na jeho přirozené efektivitě.

Odborníci připouštějí, že teplé počasí může mírně zrychlit metabolismus tím, že se tělo intenzivně snaží ochladit se, což jej stojí značné množství energie. Dosud však nebyly provedeny žádné vědecké studie, které by přesně určily, o kolik spotřebovaných kalorií se ve skutečnosti jedná.

Vedru se rychle přizpůsobíme

To ale není všechno. Tělo je totiž velmi přizpůsobivé a po pár dnech teplého počasí se mu přizpůsobí a v tu chvíli se efekt na rychlost metabolismu ztratí. Takže kdo není zvyklý podávat fyzické výkony v horku, může spálit více kalorií, než ten, kdo je na teplé počasí zvyklý. Ve chvíli, kdy si ale tělo zvykne, množství spotřebované energie se sníží. Kromě toho, při chladnějších dnech máme sklony cvičit intenzivněji, takže je efekt vlastně lepší, i když k žádnému nadstandardnímu posílení spalování nedochází.

V každém případě, pokud jste rozhodnuti trénovat v letním parném počasí, důkladně se na to připravte. Vezměte si s sebou dostatečnou zásobu vody, která je pro vás primární. Pokud byste pitný režim zanedbali, můžete si cvičením nadělat víc škody než užitku. Přibalte si s sebou i opalovací krém s dostatečně vysokým ochranným faktorem proti UV záření a také lehké oblečení a čepici. Díky tomu bude cvičení při vysokých teplotách snesitelnější.

Obrázky: Pixabay