Zanesení toxiny dává tělo najevo specifickými signály

Stejně jako jakýkoliv jiný stroj, musí být i tělo čisté a zbavené nečistot, aby mohlo správně fungovat. Pokud se jeho biologické soukolí zanese odpadními látkami, nemůže pracovat tak, jak by mělo a časem se může i „zadřít“. Lidské tělo je ve skutečnosti mnohem odolnější, než jsou motory ve vozidlech či jiné mechanické nástroje. O to závažnější pak ale důsledky jeho nesprávné údržby jsou a obtížněji se napravují. Poradíme vám, kterými signály vám dává vaše tělo najevo, že by potřebovalo trochu lepší péči, aby vás mohlo ve zdraví dále provázet životem.

Střevní mikroflóra řídí pohodu těla

Naše střeva jsou osídlena miliony různých symbiotických bakteriálních kultur, které se na našem zdravém prospívání podílejí. To už dávno víme. Víme i to, že je dobré si tyto kultury „nenaštvat“ a udržet je ve zdravé rovnováze, která je velmi křehká.

Pokud některý z kmenů začne dominovat, případně se mezi ně dostane některý cizorodý, který nemá s tělem zas tak dobré úmysly, jako ty ostatní, může to způsobit různě závažné potíže od problémů s trávením až po poruchy nálad a různá závažná onemocnění. Jestliže tedy chceme udržet své tělo v pořádku, je dobré udržet v pohodě i naše mikrobiální společníky.

Jak poznat, že se na nás mikroby zlobí

Ale vážně. Je možné, že potvůrky v našich střevech žádné emoce typu zlost nemají. Je ale také možné, že ano. Strach a vztek jsou ostatně základní druhy emocí umožňující přežití, tak proč by je nemohly mít i bakterie, že! A když jsou ty naše v nerovnováze, projevuje se to tak, že máme:

  • Trávicí potíže (nadýmání, bolesti žaludku, zácpa či průjem, reflux či špatný dech)
  • Alergie
  • Nadměrná touha po sladkostech
  • Artritické potíže
  • Infekce
  • Přibývání na váze
  • Náhlé změny nálad
  • Potíže s pamětí a soustředěním

Co dělat, aby byly naše mikroby v pohodě

Zdravá strava. Tento pojem nebyl vynalezen jen tak pro šikanu lidí, ale proto, že potraviny považované za „zdravé“ svědčí i našim mikroskopickým kamarádům. Jsou to hlavně probiotika a prebiotika, které přinášejí rovnováhu do mikrosvěta našich střev. Jsou to veškeré fermentované a kvašené potraviny, jako jsou kefíry, jogurty a sýry, také kvašené okurky a kysané zelí. Zejména pokud jsme se léčili antibiotiky, naši střevní vesničané řádně prořídli a je třeba je těmito potravinami doplnit zpět.

Prebiotika jsou zase látky, které mají tyto kultury rády ke své výživě. A to jsou látky zejména obsažené v zelenině a koření. Proto je dobré zařadit třeba chřest, mrkev, oregáno, artyčoky, cibuli, česnek nebo pórek.

Obrázky: Pixabay