Zlatá pravidla hubnutí pro lidi s obezitou

Zdravě jíst a spoustu pohybu, to je všeobecně deklarovaný lék na nadváhu a obezitu. Většinou však toto doporučení vychází z úst vysportovaných štíhlých jedinců, kteří nemají nejmenší tušení, jaké to je žít s ohromným tukovým polštářem kolem pasu a ještě se s ním pokoušet cvičit. Zdá se to být jako nemožné, nicméně faktem je, že jinudy cesta příliš nevede. Kila nekila, holt musíme zvolit správnou strategii a pustit se do cvičení. Poradíme vám, jak na to.

Je to začarovaný kruh. Lidé s nadváhou nechtějí cvičit, protože se stydí za svá kila navíc. Potíže s hmotností jsou přitom jedním z nejčastějších důvodů, proč lidé navštěvují tělocvičny a fitness centra. Tam ale chodí obvykle jen ti, kteří potřebují shodit jen pár kilo. Lidé s opravdovou nadváhou se tam neodváží. Obávají se totiž znechucených pohledů a posměšků od ostatních cvičících.

Zkušení trenéři proto poradili, jak mají lidé s nadváhou se cvičením začít.

Určete svou optimální hmotnost

Každé tělo je stavěné trochu jinak a zatímco pro některé je optimum 50 kilogramů, pro jiné je to 70. Proto byste si před započetím tréninku měli vypočítat index tělesné hmotnosti, který poměřuje váhu s výškou a lépe vám tak ukáže, o jaký cíl byste měli usilovat.

Můžete se také poradit se specialistou, který vám pomůže zjistit poměr tukové a svalové tkáně, případně usazené vody a doporučí vám jak redukční stravování, tak i optimální tréninkový plán.

Na hubnutí jedině kardio

Pokud chcete začít posilovat svaly, ale máte 10 nebo více kilogramů nadváhy, je nutné nejprve zhubnout. Jinak totiž svaly nebudou pod vrstvou tuku viditelné a zároveň budete vypadat ještě tlustší.

Je proto zapotřebí vykonávat cvičení, u kterého se hodně zadýcháte. Je ale třeba dát pozor na aktivity, které by s vaší váhou nadměrně zatěžovaly klouby a šlachy, jako je běh nebo skákání. Ty jsou pro osoby s nadváhou vyloženě škodlivé. Lepší je vodní aerobik či kardiovaskulární cvičení.

Hubněte postupně

I když vás trápí velká nadváha, není vhodné hubnout rychle a skokově. Optimální a bezpečné je ztráta 4 kilogramů za měsíc, aby váš organismus nebyl ve stresu, což se stává, když se snažíte zhubnout více za kratší dobu.

Kromě cvičení musíte také upravit svůj jídelníček. Měli byste konzumovat vyvážené množství makroživin, jako jsou tuky, bílkoviny a sacharidy. To upraví rychlost metabolických procesů do normálu. Proto není správná cesta hladovění, které poškozuje zdraví.

Pamatujte na svá omezení

Nadváha způsobuje nadměrné zatížení kloubů a poškozuje kardiovaskulární systém. S tím je během tréninku potřeba počítat. Proto je vhodné v případě obezity trénovat pod dohledem osobního trenéra, který pomůže určit optimální zatížení a bude sledovat váš stav.

Obrázky: Pixabay