Mluví nebo nemluví? Maminka rozkošného osmitýdenního miminka má po rozhovoru jasno

Rodiče tráví se svými malými dětmi většinu svého času, aby jim komunikací i pomocí zážitků zprostředkovali správný vývoj. S tím souvisí i řeč, protože děti, které jsou vystaveny dialogům, vyprávění a čtení pohádek, jsou komunikativnější a mají větší slovní zásobu. Ale je možné, aby mluvily už osmitýdenní děti? Maminka holčičky na videu z roku 2018 je přesvědčená, že ano, ale je tomu opravdu tak?

Líbezné „Miluji tě“!

Vzájemná interakce a blízkost jsou v předřečovém období dítěte velmi důležité. Rodiče by měli být s dětmi takřka neustále, aby děti měly možnost odposlouchat řeč, ale také se naučit návykům a každodenním činnostem. To je i případ osmitýdenní holčičky, na kterou mluví maminka, která jí říká, jak moc ji miluje. Dítě, které se snaží napodobit intonaci a zvuk pak po chvíli žvatlání vysloví něco, co doopravdy zní také jako „miluji tě“. Je to v tomto vývojovém období vůbec možné?

Žádné „mama“, rovnou ve větách?

Holčička nezačíná obvyklými slůvky jako „mama“ nebo „tata“, ale mluví rovnou ve větách? Bylo by to jistě ojedinělé a navýsost zázračné, ale malé děti umí dobře napodobovat zvuky. Dítě proto vědomě nemluví, ale napodobuje matku, která ale skutečně mluví a její slova mají význam. Takto malé dítě ještě význam slov podle odborníků nechápe a pouze napodobuje nebo opakuje to, co často slýchá.

Pro posílení pouta i pozdější řeč

Podle odborníků se v tomto vývojovém stádiu nedá hovořit o řeči, ale interakci a sdíleném zážitku, přičemž žvatlání, brumlání a jiné zvuky mohou připomínat konkrétní slova nebo věty. Jsou ale nadmíru důležité pro posílení vazby mezi dítětem a rodičem, ale také základem pro rozvoj řeči, rozšiřování slovní zásoby a získání intonace dané pro mateřštinu. Později přibydou konkrétní slova s již daným významem a nebude trvat dlouho, kdy se holčička bude ptát „a proč?“

Úvodní obrázek: Shutterstock, Zdroj: Apost.com