Zima je tady. Děti a lyžaři jsou z ní většinou nadšení, řidiči už však méně. Dennodenní ranní škrábání a rozmrazování zamrzlých oken a zrcátek je zase na několik měsíců zde. Pokud také každé ráno bojujete s námrazou na autě a hned jak vstanete z postele, běžíte nastartovat motor, abyste pak přišli už k rozmrzlému vozu, pak vás musíme varovat. Tento velice rozšířený postup není tak chytrý a neškodný, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Zahřívání stojícího vozu poškozuje motor
Mrazy dokážou řidiče pěkně potrápit, a to zejména, když vyrážejí na své cesty velmi brzy zrána. Namrzlá okénka, zatuhlé palivo i olej v motoru a snížená výkonnost vozidla, to všechno jsou důsledky velmi studeného počasí na naše přibližovadla. Často užívané řešení je nasnadě. Protože běžící motor vytváří teplo, proč toho nevyužít a nenechat auto rozmrznout samo. Je to ze všech stran pohodlnější řešení, nejenže jsou okénka krásně průhledná, ale také je interiér vozu příjemně zahřátý.
Pro vaše auto už toto řešení tak pohodlné není. To nejmenší, co se mu během procesu zahřívání nastartovaným motorem, je zvýšená spotřeba paliva, to horší je pak možnost poškození motoru. Válce se při volnoběhu studeného motoru plní kombinací vzduchu a zplynovaného paliva, čímž se opotřebovává vzduchový a palivový filtr a také dochází k plýtvání olejem. Pokud tedy tento postup praktikujete velmi často či dokonce pravidelně, může se stát, že velmi brzy budete muset zamířit i s vozem do servisu. Nehledě na to, že stojící auto se zahřívá o poznání pomaleji než za jízdy.
Jak startovat auto správně?
Když je tedy zahřívání zamrzlého auta před jízdou špatně, jak to tedy udělat tak, aby bylo zahřátí vozu efektivní a zároveň méně problematické vůči jeho technickému stavu? I když se vám to sice bude zdát nepříjemné a nepohodlné, je lepší očistit skla od námrazy ještě před nastartováním vozu. Když se pak chystáte odjet, spusťte motor a nechte ho běžet jednu minutu, aby se trochu zahřál a pak pomalu odjeďte, přičemž byste neměli při rozjíždění překročit rychlost 20 kilometrů v hodině. Tak získá motor dostatek času na to, aby se postupně zahřál na provozní teplotu a během tohoto procesu se nepoškodil.
Obrázky: Freepik