Psychologie barev: Ovlivňují nás více, než si myslíte. Co prozradí oblíbená barva o vaší osobnosti?

Barvy. Jaký vliv mají na psychiku, myšlenky nebo pocity během každodenních aktivit? Někdy si koupíme věc raději než jinou jen kvůli barvě. Ale proč? Mohou za to marketingové techniky, které se užívají pro ovlivnění nákupu. Psychologie barev se však nezaměřuje jen na prodejní techniky, ale barvy vypovídají o charakteru dané osobnosti, rozpoložení nebo náladě. Co která barva prozrazuje a proč se těmto barvám lidé poddávají?

Barvy a osobnost

Jakou souvislost mají barvy s charakterem a osobností? Na to poskytují odpovědi rozličné experimenty a výzkumy z posledních deseti let. Na jejich základě odborníci stanovili psychologii barev. Co barvy prozrazují?

Červená

Odvážná barva, která symbolizuje vášeň, ale bývá spojována také s nebezpečím. Spojuje ji vzrušení a emoce, je ukázkou akčnosti. Z toho důvodu bývá používána při prodejních nebo slevových akcích. Červená svou intenzitou vyvolává výzvu k akci. Červenou milují lidé, kteří jsou odvážní a dobrodruzi. Symbolizuje také impulzivnost a někdy může vyvolávat obavy.

Oranžová

Barva, kterou symbolizuje pomeranč nebo mandarinka, je nositelkou kreativity, ale také štěstí. Oranžová představuje svobodu a harmonii, je barvou úspěchu. Používá se pro zdůraznění sdělení, proto je oblíbená v online prostředí. Sdělení není akutního rázu jako v případě červené, protože není tak výrazná, ale přesto vždy upoutá pozornost. Kdo vyhledává oranžovou? Nadšení hostitelé, kteří pořádají večírky pro ostatní, ale také všichni kreativci, kteří sklízejí obdiv za zábavné a hravé řešení. Oranžová je oblíbená u extrovertních jedinců nebo lidí se sociálním cítěním a s velkou dávkou starostlivosti o ostatní.

Žlutá

Šťastná barva? Rozhodně žlutá, která připomíná teplé letní slunce a pozitivní náladu. Marketingově se využívá žlutá pro prodej výrobků, které mohou u lidí vzbuzovat emoce štěstí nebo přinášejí zákazníkovi nějakou výhodu. Na e-shopech se typicky jedná o banner „doprava zdarma“ nebo jiné lákavé sdělení s výhodou pro nakupujícího. Kdo vyhledává žlutou? Lidé s pozitivně laděnou náladou a věčným optimismem, kteří se rádi baví a nebojí se ani dobrodružství. Nositelé žluté bývají klidní a vyzařují dobrou náladu, bývají výteční přátelé a organizátoři setkání a večírků.

Modrá

Spolehlivost a harmonie symbolizují modrou barvu, která vyzařuje navíc klid navenek. Modrá loga poukazují na kvalitu, sílu i odolnost. Mnohé počítačové firmy, jako jsou Dell nebo Hewlett-Packard či webové stránky typu Facebook nebo Twitter, používají tuto barvu pro zdůraznění důvěryhodnosti. Modrá je barvou právníků, ale je oblíbená u všech, co chtějí vypadat seriózně a chtějí vzbuzovat důvěru u svých klientů. Modrá poukazuje u lidí na soucit a ušlechtilost. Je oblíbená u věřících, pro které je vyjádřením síly a klidu. Modrou se zvýrazňuje produktivita nebo překonání překážek při plnění úkolů.

Zelená

Je symbolem přírody, ale také peněz. Skrze zelenou promlouvá zdraví a plodnost. Bývá i znakem pro blahobyt, bohatství nebo poukazuje na štědrost. Může mít ale také negativní konotace, především zelená je barva žárlivců i závistivců. Kdo má rád zelenou? Prakticky zaměření lidé, kteří jsou ochotni ostatním pomoci i jim poradit. Také se hodí pro lidi s citem pro přírodu a ty, co milují venkov. Zelenou volí analyticky zaměření zaměstnanci a vynálezci.

Fialová

Symbolizuje moc i výsady, ale je i barvou moudrosti a duchovna. Fialová není vnímaná vždy pozitivně, může vyjadřovat frustraci nebo aroganci, proto se pro její zjemnění používá kombinace s bílou barvou. To je případ loga Hallmarku nebo společnosti Yahoo. Milovníci fialové bývají agilní, mají snahu se odlišit od ostatních, proto si kupují jedinečné šperky nebo špičkovou elektroniku. Fialovou upřednostňují kreativci.

Růžová

Co vyjadřuje více ženskosti než růžová barva? Už proto je rozlišovací barvou pro holčičky u právě narozených dětí. Růžová je hravá, rozverná a láskyplná. Ve spojitosti se zbožím může symbolizovat romantiku a sexualitu. Růžovou milují zábavné ženy, které mohou být někdy naivní. Barvu lásky volí i prorodinné typy s velkým srdcem.

Bílá

Tato barva poukazuje na čistotu a nevinnost. Bez bílé si nelze představit svatby, především oblečení nevěsty. Při použití v marketingu bývá bílá podkladovou nebo doplňkovou barvou. Bílou zbožňují klidní a pokorní lidé nebo milovníci čistoty a nových začátků.

Černá

Barva jedinečnosti, smělosti, ale také intrik a moci. Černá je i tajemná, někdy temná, smutná a bolestivá. Bývá barvou smutku a smrti. Černá může být zároveň luxusní a intenzivní, proto ji volí vážení lidé s velkým respektem i impulzivní lidé. Černou si zvolí všichni, kdo se nebojí riskovat.

Úvodní obrázek: Shutterstock, Zdroj: Bigthink.com