Chraňte si své duševní zdraví před blížícími se vánočními svátky a naplňte je opět klidem, pohodou a štěstím



Je těžké tomu uvěřit, ale vánoční svátky jsou opět tady. V dokonalém světě představují čas naplněný láskou, teplem a štěstím. Mnohem častěji jsou však plné stresu, vyčerpání a paniky – je třeba nakoupit dárky, navštívit vzdálené příbuzenstvo, uvařit jídlo a naplánovat všechna ta setkání, která je třeba alespoň jednou za rok učinit. My vám dnes přinášíme pár tipů a rad, jak si uchovat duševní zdraví a opět nalézt ve vánočních svátcích klid a pohodu.

Rodinné záležitosti

Pokud zjistíte, že být s vaší rodinou je opravdu náročné, ujistěte se, že jste nastavili hranice již dříve – zůstaňte jen na jednu noc namísto dvou nebo tří. Také omezte návštěvnost, co se počtu vzdálených rodin týká. Omluvte se předem těm, které nemůžete stihnout a jsou opravdu mimo váš dosah a ušetřete si tu 12hodinovou cestu. Buďte realističtí. Neberte si víc, než dokážete v klidu zvládnout. S vděčností uvařte štědrovečerní večeři, nakupte nějaké dárky a pak už se jen usmívejte.

Finanční plán

Je velmi obtížné vyhnout se utrácení většího množství peněz, než na který jsme zvyklí. To jsou dárky, jídlo, pití, výlety, hosté, další jídlo a další dárky. Utrácení jde pak velmi rychle. Ale přesto, že je to každý rok stejné, velmi málo lidí plánuje již předem. Udělejte v tomto roce změnu a pokuste si nastavit rozumný rozpočet, o kterém si myslíte, že jste schopni jej dodržet.

Příliš mnoho alkoholu

Během svátků se najde spousta příležitostí k pití alkoholu. Než začnete slavit, připomeňte si, že nemusíte při každé události sahat po skleničce alkoholu. Říct NE může být těžké, ale také velmi obohacující. Snažte si udělat plán, co budete pít a kdy, než někam dorazíte. Nadměrná konzumace alkoholu způsobuje problémy v mezilidských vztazích, které by za normálních okolností nevznikaly. S alkoholem to pak vypadá, že může v takové době snížit stres, ale z dlouhodobého hlediska to může situaci ještě zhoršit.

Příliš mnoho kalorií

Nemá smysl předstírat, že se během vánočních svátků dokážeme držet čistého a zdravého jídelníčku. Ti, co to dokáží, by si zasloužili zlatou medaili, ale upřímně pro většinu z nás je to nadlidský úkol. Pokuste se tedy najít střed, ve kterém na sebe nebudete vyvíjet příliš velký tlak s udržením zdravé stravy a zároveň se snažte trochu hlídat. Pomůže vám to jak ve svátečním období, tak především ve dnech a týdnech následujících, kdy nebudete cítit takovou vinu.

Cvičení

Udržet si rutinu cvičení je stejně obtížně jako říct alkoholu a hromadě dobrého jídla NE. Je to pochopitelné, ale pamatujte si, že cvičení je skvělý způsob, jak si zbystřit mysl a zvednout náladu, což je v tento čas obzvláště potřeba. Ujistěte se, že si umíte oddychnout, ale také si zacvičit. Dokonce i lehká aktivita jako je chůze může stačit k odstranění stresu. Vyjděte si do přírody a zlepšete si náladu.

Blížící se osamělost a ztráta

 

Ne všichni lidé se potýkají během vánočních svátků s nabitým programem. Pro některé mohou znamenat osamělost. V tomto bodě je plánování více než nutné. Je spousta věcí, které můžete dělat – připojit se k některé skupině, začít se zálibami nebo dokonce nabídnout své dobrovolnictví místní charitě. Pro mnohé z nás mohou být také vánoční svátky připomínkou blízkých, které jsme ztratili. Začít s novými tradicemi může být tím nejlepším způsobem, jak tyto pocity změnit. K tomu je také dobrý nápad vyhledat lidi, kteří procházejí podobnou zkušeností a porozumí vám.

Zmírněte svá očekávání

Když slyšíme o Vánocích, představujeme si ve většině případech harmonickou, dobře oblečenou, veselou rodinu, která sedí u nádherného dubového stolu, krásného vánočního stromu a poslouchá, jak praská dřevo v krbu. To ale až tak neodpovídá realitě a může to být tím hlavním důvodem, proč se ztrácí naše duševní pohoda. Realita neodpovídá našim představám. Pokud ovšem máme reálná očekávání, je mnohem pravděpodobnější, že budeme spokojeni s výsledky. Nežijeme ve filmu. Náš svět je bohužel chaotický, nepředvídatelný a dokáže zasadit pár úderů. Tak na to buďme připraveni!




zdroj: www.medicalnewstoday.com