Měření čtění aneb Odborníci přicházejí s inovativní metodou, jak odhalit dyslexii do 15 minut

Dnes je na světě jedna miliarda dyslektiků. Jde o intenzivní a komplexní fenomén, který již více než deset let zkoumá multidisciplinární tým z Cornell University ve spolupráci s Harvardem. Členem této skupiny je Giannis Aslanidis, prezident Hellenic College of Ophthalmology a profesor na Cornell University v New Yorku, který hovořil o inovativní metodě vyvinuté pro měření čtení a dyslexie.

Čtení lze měřit, ne hodnotit

“Vyvinuli jsme metodu, pomocí které, jak měříme krátkozrakost a presbyopii, můžeme dnes měřit i schopnost čtení každého dítěte,” vysvětlil profesor Aslanidis. “Děti neví, jestli čtou dobře nebo ne, je naší povinností sledovat jejich výkon. Čtení tedy už můžeme měřit, ne hodnotit. Máme 25 parametrů. Upozorňuji jen, že se nesnažíme nahradit logopedy nebo speciální pedagogy a jiné,” dodal profesor.

Individuální léčba

Tým odborníků tak poskytuje komunitě dyslektiků nástroj, který jim usnadní život a léčbu personalizuje. Během 10 – 15 minut po tomto testu můžete získat úplný obrázek o tom, kde se problémy každého dítěte nacházejí.

Osobní zájmy

Osobní zájem profesora Aslanidise o tento problém vznikl kvůli diagnóze jeho syna. “Můj syn byl velmi chytrým dítětem, ale nedokázal podávat akademické výkony. Nakonec jsme se vlastní metodou zjistili, že by mohl být dyslektik a odtud se na tento problém skupina 16 lidí zaměřovala 10 let. Dnes můj syn dokončuje medicínu a věřím, že když jsme pomohli jemu, mohli bychom pomoci miliónům dalších dětí po celém světě,” uvádí profesor.

Nejedná se o problémové děti

Děti s dyslexií nejsou problémové, také nejsou žádným tabu, pouze se narodili s dyslexií, což znamená, že při narození se u nich objevilo jiné neurologické spojení jazyka nebo vidění s mozkem. Stěží tedy mohou dekódovat to, co vidí. Dnes už ale existují způsoby, jak jim pomoci.

Předčasné ukončení školní docházky

Dyslexie je prvním důvodem pro předčasné ukončení školní docházky, ale také pro sklon ke kriminalitě, protože 70 % vězňů je dyslektiků nebo negramotných. Pokud nejste dobrý student, máte dvě možnosti – buď se musíte stát elitním sportovcem nebo hudebníkem nebo něco podobného, to znamená dostat se pryč od mas tím, že se v něčem stanete velmi dobrým. Nebo se vyvinout v delikventa, v jehož roli vyrůstáte a nemáte dobrou budoucnost. “Neléčíme dyslexii, negramotnost a další potíže s učením. Máme jen způsoby, jak pomoci dětem, aby se nadále nemučily,” dodává profesor Aslanidis.

Úvodní obrázek: Shutterstock, Zdroj: Ncbi.nlm.nih.gov, Tanea.gr