Rodičovské tipy pro šťastné děti od šesti velkých učitelů, kteří otevřeli svoje vlastní školy

Není snadné přijít na způsob, jak vychovávat děti, zvláště pokud vám všichni kolem vás dávají protichůdné rady. Dokonce i názory skvělých učitelů a psychologů mohou být různé. Ale všechny alternativní školy věří, že pokud dáte dětem svobodu a oceníte je jako jednotlivce, vyrostou z nich spokojení a šťastní lidé. Nemusíte se držet pouze jednoho vzdělávacího přístupu. My jsme pro vás shromáždili doporučení učitelů a vědců, kteří pracovali na vzdělávacích systémech, aby zajistili, že děti budou vyrůstat jako plně funkční jedinci, kteří dokáží vybudovat silné rodinné vztahy.

Systém Montessori, který vytvořila Maria Montessori

Pořizujte dětem jednoduché hračky z ekologických materiálů, podporuje to jejich tvůrčí schopnosti.

Maria Montessori byla první ženou v Itálii, která dokončila lékařskou školu, kde pracovala s nemocnými dětmi. Montessori byla několikrát nominována na Nobelovu cenu a její vzdělávací přístup je v mnoha zemích stále populární.

Názory Maria Montessori:

  • Dítě si zaslouží respekt, takže zdvořilé žádosti jsou lepší než rozkazy.
  • Nedívejte se na děti spatra. Zkuste se na ně podívat, takže vaše oči jsou na stejné úrovni.
  • Udělejte dítěti židli a psací stůl, které jsou dobré pro jejich výšku, háčky na oblečení, aby si mohli své věci samy věšet. Budou šťastní v tomto typu prostředí.
  • Nedělejte za děti věci, které si mohou udělat samy.
  • Pokud trestáte dítě za každou chybu, bude se cítit vinno za všechno.
  • Podporujete-li své děti a nechávejte je, aby vyjádřili své pocity.
  • Nechte své dítě, aby vám pomohlo s domácími pracemi.
  • Nesnažte se kupovat plastové hračky. Přírodní materiály jsou lepší.

Reggio přístup, který vytvořila Loris Malaguzzi

Dejte dítěti možnost volby, i když se jedná třeba jenom o takovou maličkost, jako je to, co bude mít k snídani.

Italská psycholožka Loris Malaguzzi přišla s tímto velmi krásným pozorováním: dítě může mluvit sto jazyky, což znamená, že děti mohou mluvit se světem a vyjadřovat své myšlenky různými způsoby: prostřednictvím kreseb, zpěvu, her. Dospělí se však často pokoušejí umlčet 99 jazyků. Rodiče by měli naslouchat svým dětem a naučit je používat tyto “jazyky” v každodenním životě.

Hlavní myšlenky psycholožky Malaguzzi:

  • Neexistuje žádná špatná odpověď – existují různé pohledy. Neříkejte dětem, že se v něčem mýlí. Zeptejte se jich, proč si myslí toto a řekněte jim o jiném způsobu myšlení.
  • Než něco vysvětlíte, zeptejte se svého dítěte, jestli to už vědí. Když jim řeknete věci, které již vědí, ztratí zájem a nebudou poslouchat. Stejně jako dospělí.
  • Zeptejte se na více otázek, které vyžadují podrobné odpovědi. Tímto způsobem se děti naučí myslet a vyjadřovat své myšlenky.
  • Nechte své dítě častěji volit. Například, jaký chtějí nosit batoh a v jaké barvě.

Waldorfské vzdělávání, které vytvořil Rudolf Steiner

Učte děti pomocí zajímavých příběhů, má to mnohem větší smysl a snadno si získáte jejich pozornost.

Myšlenkou Waldorfských škol je vychovat sebejistou osobu, která miluje práci a může objevovat tvůrčí schopnosti v sobě. V těchto školách nejsou žádné známky a testy, ale pobíhají zkoušky stejně jako u studentů z běžných škol.

Nápady Rudolfa Steinera:

  • Neexistuje žádná kniha, která by mohla rodiče naučit komunikovat s dětmi. Každé dítě je jedinečné, takže musíte komunikovat s každým dítětem jinak.
  • Zajímavé příběhy mohou dítě učit lépe než nudné kapitoly v knihách.
  • Děti by měly trávit více času venku: naučit se pozorovat, vidět krásu a žít v souladu se světem.
  • Jednoduché hračky jako dřevěné kostky rozvíjejí lepší představivost.
  • Jednoduché každodenní rituály pomáhají dětem se cítit v bezpečí a učí je organizovat. Proto by měl každý den začít opakováním.

Letní škola, kterou vytvořil Alexander Neill

Možnost se svobodně rozhodnout, co chce dítě dělat, to je nesmírně důležité.

Britové tuto školu označili za “kontroverzní”. Studenti mohou studovat, ale nejsou povinni navštěvovat hodiny. V průměru děti strávily 3 měsíce nicneděláním a pak začali navštěvovat kurzy. Vedle známých předmětů v Summerhillu se studenti mohou naučit pracovat ve Photoshopu, pěstovat rostliny, dělat magické triky a získat další užitečné dovednosti.

Názory uživatele Alexander Neill:

  • Když říkáme “ne” dětem, dítě začne říkat “ne” životu.
  • Složité dítě je nešťastné dítě, které nemůže najít mír se světem ani samo se sebou.
  • Rodiče “obtížných dětí” by si na chvíli měli sednout a upřímně odpovídat na tyto otázky: “Dávám svému dítěti podporu?” A “Věřím mu?”
  • Co by dítě mělo dělat, je žít svůj vlastní život, ne život, který jim rodiče nebo učitelé plánovali.
  • Děti by se neměly přizpůsobovat škole, ale škola by se měly přizpůsobit dětem.
  • Lidé potřebují svobodu. Být svobodní a dělat všechno, co chcete, jsou různé věci.
  • Rodiče se často snaží vyděsit děti strašidelnými důsledky plynoucími z jejich chyb. Ale je lepší učit děti, aby se ničeho nebály.

Instrumentalismus, který vytvořil John Dewey

Žádné knihy na světě dítěti nedají tolik, jako konkrétní praktická zkušenost.

V USA je Dewey nazýván “otcem progresivního vzdělávání”.  Domníval se, že cílem školy je naučit dítě, aby si poradilo s jakoukoli situací tím, že se učí přizpůsobit se svému prostředí. To je důvod, proč by se děti měly naučit dělat konkrétní úkoly místo toho, aby jim se jim vnucovaly abstraktní znalosti z knih.

Deweyovy názory na vzdělání:

  • Děti by měly něco dělat místo toho, aby se něco učily. Akce bude mít výsledky.
  • Neučte děti stydět se za svoje selhání. Prohry nám pomáhají se zlepšovat.
  • Všech velkých vědeckých objevů bylo dosaženo díky tomu, že se někdo nebál použít svoji představivost.

Metoda Célestina Freineta

Netrestejte děti. Je to ponižující pro trestajícího i trestaného.

Freinet otevřel svou vlastní školu ve věku 24 let.  Pomáhal dětem s vývojovým zpožděním. Jeho škola neměla žádné knihy ani domácí úkoly, ale jeho studenti dosáhli vynikajících výsledků a byli plně rozvinutí a vzdělaní.

Hlavní myšlenky Freineta:

  • Trest je ponižující jak pro toho, kdo trestá, tak pro toho, kdo je potrestán.
  • Čím dříve se děti naučí dělat běžné domácí práce, tím jsou sebejistější v budoucnosti.
  • Místo zákazů a trestů byste měli s dětmi jednat. Děti by měly vidět, že jejich hlas je důležitý.

Které nápady se vám zdály důležité a cenné? Máte vlastní tajemství, jak vychovávat děti? Podělte se námi v komentářích!

zdroj: brightside.me

Foto: depositphoto.com