Chvíle meditace nám mohou pomoci ovládat pocity smutku a úzkosti



Úzkostné myšlenky jsou bez pochyby tím nejméně příjemným stavem mysli. Jakmile se objeví, naším hlavním cíle je dostat je ihned pryč. Ovšem zcela je zastavit zřejmě nemůžeme, ale určitě se můžeme naučit, jak je ovládat. V takovou chvíli přichází na řadu meditace, která nás může skutečně naučit rozpoznat, co je vyvolává, pozorovat je a pak je nechat odejít. Ovšem je velmi těžké vědět, kde vůbec začít a co dělat, když nás pocity úzkosti přepadnou. Těchto 7 meditačních tipů nám ale může pomoci vrátit se zpět do reality.

Zaměřte se na svůj dech

Položte si ruce na žaludek a vnímejte své nádechy a výdechy. Napočítejte jednu vteřinu při nádechu a následně počítejte do dvou při výdechu. Soustředění na pohyby vašeho těla vás vrátí zpět do přítomnosti. Dechové cvičení provádějte po dobu 10 vteřin a opakujte kdykoliv v případě potřeby.

Věnujte pozornost vašim chodidlům při kontaktu s podlahou

Nebo, jak se cítí vaše ruce při kontaktu s klávesnicí nebo vaše záda při dotyku s opěradlem – čemukoliv, co je důvodem k tomu, kde jste a co právě děláte v daný okamžik. Nechte myšlenky přicházet a odcházet. Meditace totiž není pouze prázdná mysl. Jakmile vás přepadne stav úzkosti, otočte své myšlení zpět k pocitu vnímání toho, co právě děláte.

Proveďte kontrolu celého těla od hlavy až k patě

Zavřete oči a zaměřte se na své čelo. Poté začněte v myšlenkách jezdit po celém vašem těle a zastavte se u jednotlivých částí (oči, ústa, krk atd.), abyste si všímali každého pocitu, ať už dobrého nebo špatného. Takové skenování vašeho těle můžete provádět 2 – 3x s tím, že budete věnovat pozornost tomu, jak jste se cítili před kontrolou vašeho těla a po ní.

Představte si, že nad vaší hlavou svítí jasné a teplé sluneční světlo

Znáte ten pocit, když ležíte na pláži a na vaši tvář dopadne teplo slunečního paprsku? Přesně takovou situaci si představujte s tím rozdílem, že paprsek bude naplňovat každou část vašeho těla, od prstů u nohou až po hlavu. Nechte teplo roztavit jakékoliv napětí ve vašem těle.

 

Nechte svou mysl přemýšlet o čemkoliv přemýšlet chce

Ano, to dokonce znamená i pocit úzkosti. Zní to jako neúspěch celé meditace, ale pokud budete sami s vašimi myšlenkami bez očekávání, záměru nebo soustředění na několik minut, dáte vaší mysli prostor potřebný k tomu, aby se uvolnila.

Představte si někoho, koho milujete a vdechujte jeho pocity úzkosti

Tohle může znít trochu zvláštně, ale jděte na to takto: Představte si někoho, koho milujete a při nádechu přijměte všechny jeho pocity úzkosti a smutku. Při výdechu pak přemýšlejte o všech jeho kvalitách a skvělých časech, které jste spolu strávili. V podstatě to znamená vdechování špatných věcí a vydechování těch dobrých. Toto cvičení nás učí klást štěstí druhých před to své. Jedná se o „dovedný soucit“, což je jeden z nejúčinnějších způsobů, jak vypustit silné emoce, jako je úzkost, a zaměřit se na jinou osobu.

Mluvte sami se sebou jako s přítelem

Zeptejte se sami sebe, čeho si vážíte ve svém životě nejvíce. Jakmile vás něco napadne, podržte myšlenku alespoň po dobu 30 vteřin.

Věnujete se ve svém životě meditaci? Jak se vy zbavujete stavů smutku a úzkosti? Sdílejte s námi vaše zkušenosti v komentářích.




Zdroj: womenshealthsa.co.za